• 03155582210

اموال و دارائی های ثابت



ضرورت استفاده از نرم‌افزار اموال و دارائی‌های ثابت

اموال و دارایی‏های ثابت برای تمامی بنگاه‏های اقتصادی به‌ویژه شرکت‌های تولیدی و صنعتی از مؤلفه‌های  بسیار مهم در تراز دارایی‏ها محسوب می‌شود.

 مدیریت اطلاعات کامل مرتبط با دارایی‌ها شامل اطلاعات عمومی و خاص دارایی، اطلاعات مرتبط با وضعیت و محل استقرار دارایی، هزینه‌های استهلاکی مرتبط  و نیز اطلاعات مرتبط با نحوه نگهداری دارایی متناسب باارزش دارایی‌ها مهم خواهد بود.

 یکی از وظائف نرم‌افزار اموال و دارائی‌های ثابت، مدیریت و آرشیو اطلاعات کامل مرتبط با دارایی از فرآیند تهیه و تأمین، نگهداری و خروج دارایی است. تشکیل پرونده الکترونیک برای دارایی می‌تواند از محورهای بسیار مهم در نگهداری و استفاده  از دارایی بوده و مدیریت را در حفظ مؤثر و بهینه دارایی‌های خود کمک نماید.

استفاده از بانک اطلاعاتی بروز از اموال، باعث خواهد شد تا خرید اموال جدید مدیریت‌شده و از تحمیل هزینه‏های خرید اضافی جلوگیری گردد.

بر این اساس نظارت صحیح بر وضعیت اموال و دارایی‌ها به‌منظور جایگزینی به‌موقع، کسب اطمینان از پوشش بیمه‌ای مناسب، کنترل نقل‌وانتقال، محاسبه استهلاک و ..... ضروری خواهد بود. این مطالب باعث شده است تا اکثر سازمان‌ها نیازمند سازوکار کنترلی قدرتمندی جهت تشخیص و اصلاح انحراف‌های خود باشند.

سیستم اموال و دارایی ثابت، به‌عنوان بخشی از نرم‏افزار یکپارچه مالی فصیح، می‏تواند به‌صورت مستقل و یا هماهنگ با سایر نرم‏افزارها عمل نماید.

همچنین محاسبه استهلاک دارائی‌های ثابت که همواره یکی از دغدغه‏های مدیریت مالی هر موسسه بوده از نتایج طبیعی سیستم است.

 مشخصات عمومی سیستم

 

سیستم مکانیزه اموال و دارایی‌های ثابت توانایی انجام عملیات زیر را دارد:

 

  • امکان طبقه‌بندی و دسته‌بندی اموال مبتنی بر تحلیلی بسیار کاربردی و کم‌نظیر (در سه سطح اختیاری مانند گروه، طبقه و زیر طبقه)
  • امکان‏ تعریف چارت سازمانی جهت دسته‏بندی اموال در ساختار درختی محل‏های استقرار
  • امکان معرفی تجمعی اموال همسان با پلاک مجزا
  • امکان بهره داری از سیستم در هر مقطع زمانی و با سوابق انباشته اموال
  • امکان تغییر شماره پلاک در تمام مراحل اجرایی سیستم
  • امکان نقل‌وانتقال دارایی در محل استقرار و مراکز هزینه و اشخاص مختلف
  • امکان صدور فرم‏های رسید، تحویل، برگشت و انتقال اموال با شماره‌سریال به‌صورت سند چاپی جهت بایگانی
  • با استفاده از امکان فوق، گزارش‌های خاص از موجودی و یا گردش اموال امکان‌پذیر است.
  • پس از ثبت هرگونه عملیات فوق، جهت گرفتن رسید از طرف مقابل و یا دادن رسید به‌طرف مقابل نسخه چاپی تهیه می‌گردد.
  • تمامی نسخه‏های چاپی اسناد رسید، تحویل، برگشت و انتقال اموال توسط کاربر قابل طراحی است.
  • امکان داشتن کارت دارایی
  • امکان تعریف وضعیت اموال (فعال، غیرفعال، اسقاطی، فروش رفته، خسارت‌دیده، سرقت شده و ...)
  • تعریف پلاک اموال به‌صورت دستی و مکانیزه بر اساس قالب تعریف‌شده امکان‌پذیر است.
  • قالب چاپی برچسب پلاک اموال توسط کاربر قابل طراحی است.
  • امکان ثبت افزایش و کاهش ارزش دارایی
  • عمر مفید و روش محاسبه استهلاک اقلام افزایش/کاهش را مستقل از اصل دارایی می‏توان تعیین کرد.

 

  • برخی از جزئیات اموال:
  • شماره (کد) اموال
  • شرح اصلی اموال
  • پلاک اموال
  • تعیین گروه اموال و تعیین ویژگی‌های مربوطه همانند گروه، طبقه و زیر طبقه (اختیاری)
  • تعریف وضعیت اموال (فعال، غیرفعال، اسقاطی، فروش رفته و ...)
  • تعریف محاسبه روش استهلاک (مستقیم، نزولی، مجموع سنوات و نزولی مضاعف)
  • درصد (نرخ) استهلاک
  • عمر مفید دارایی
  • تاریخ مؤثر (جهت شروع محاسبه استهلاک اموال)
  • ارزش اولیه (Cost) و ارزش نهایی (Salvage) اموال
  • تعیین سرفصل حسابداری "حساب خرید دارایی"، "حساب هزینه استهلاک" و "حساب ذخیره استهلاک"

 

گزارش‏ها

 

تمامی گزارش‌های سیستم با امکان انواع انتخاب در محدوده‏های قابل‌تعیین در هر گزارش قابل تهیه است. که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • گزارش مشخصات دارایی (صورت ریز اموال)
  • گزارش گردش دارایی در مراکز هزینه مختلف، اشخاص مختلف و ...
  • گزارش موجودی دارایی به تفکیک مراکز هزینه، اشخاص مختلف و ...
  • گزارش دارایی تحویل اشخاص
  • گزارش نقل‌وانتقال دارایی
  • گزاش محاسبه استهلاک به تفکیک دوره‏های مالی
  • گزاش نحوه محاسبه استهلاک دارایی خاص
  • گزارش افزایش / کاهش دارایی
  • گزارش استاندارد محاسبه استهلاک جهت ضمایم سند حسابداری متناظر
  • کاشان، بلوار مطهری، بیان دوم، ساختمان هما، واحد 7
  • 03155582210
  • 03155582209
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نقشه

Top